HISTORIEN BAG PAKMAN
PAKMAN har faktisk været længe undervejs. Til webshoppen billigEmballage.dk var der behov for en udvidelse af produkter, og dermed også en bedre styring af hvilke produkter der skulle være på lager. Indkøb til lageret skete lidt efter en ”finger i vejret” princippet, og efterhånden forsvandt overblikket over hvilke produkter, der var kommet under minimum. Hver gang et indkøb blev dannet, var det ud fra hvilke varer man allerede var løbet tør for – og for at supplere op købte man ofte emballage, der i forvejen var rigeligt af på lager.
Dette behov blev grundstenen for PAKMAN. Efterhånden som man fik flere aftaler om dropship med forskellige produkter, gik der lang tid med at danne indkøbsordrer til de enkelte grossister. Det var svært at holde overblik over hvilke produkter der var leveret, og hvilke der endnu manglede at blive dannet dropshipordrer på. Et decideret system til ordrestyring og styring af indkøb var nødvendigt.
Efter nogen tid havde man også ønske om at kunne måle avancen på de enkelte ordrer. Til at starte med blev dette dannet på baggrund af et øjebliks billede af indkøbspriser og lagerpriser. Men indkøbspriserne ændrede sig hele tiden, og derfor var det ikke altid et retvisende billede, der blev skabt i de forskellige rapporter. Derfor blev der indført mulighed for også at køre med historiske priser samt mulighed for at give en fast pris på en enkelt vare til en leverandør.
Efterhånden som sortimentet blev udvidet til også at indeholde flere kontorartikler, så kom webshoppen kontorartikler.nu til verden. Her opstod der et behov for at kunne trække varer fra samme lager og samtidig at kunne dele ordrer op på flere forskellige webshops. Nu havde man pludselig flere forskellige webshops, der trak varer fra samme lager, flere lagre og flere dropshipleverandører, der leverede varer for flere forskellige webshops. Derfor er PAKMAN nu endt med at være et meget essentielt værktøj, som bruges dagligt af flere forskellige brugere.
Når nu systemet alligevel var udviklet, så kunne man lige så godt dele det med andre. Udviklingsomkostningerne var allerede betalt og længe tjent hjem igen på egne webshops. Derfor valgte vi, at vi havde mere brug for eksponering af vores webshop med emballage. Systemet var gratis, hvis man kunne leve med en reklame for billigEmballage.dk. Oprindeligt hed systemet faktisk eCom. Men da vi ikke kunne få dette navn som DK domæne, var vi nødt til at finde på et andet. I første omgang kom det til at hedde eCman Begge dele er en forkortelse af e-commerce manager. Men efter opkøb fra investor, fik vi til opgave at finde på nyt navn, og det endte med at hedder PAKMAN.
Følgende funktionaliteter er tilgængelig i PAKMAN:
- Ordrestyring
- Automatisk indkøb
- Rapport for lagerbeholdninger
- Rapport for turnover med angivelse af profit
- Afsendelse af indkøbsordre, ordrebekræftelse, følgeseddel eller faktura i mail.
- Eksportering af varer, lagerbeholdninger eller fakturaer til CSV (Excel ark)
- Integration til webshops
- Brugerstyring
- Log af alle lagertransaktioner, varer og kunder