Priser

Manualer og tips

Tilbage til manualer
Skrevet af Hans Poulsen

OPRET SALGSORDRE MANUELT

Når man har en webshop, vil de fleste af ordrerne komme ind via integrationen til webshoppen. Men det sker også engang imellem, at man sælger noget til en kunde, hvor man modtager ordren på telefon eller mail.

Derfor kan du i PAKMAN naturligvis også danne en ny salgsordre manuelt.

1. Du starter med at stille dig i salgsordremodulet.

 

2. Her kan du se alle dine ordrer, filtrere dem efter status og søge efter ordrer. Hvis du vælger [Opret ordre] kommer du ind i en helt ny ordre.

 

3. Start med at finde den kunde, som ordren kommer fra. Det gør du ved at trykke på [Søg] ovenover felterne med kundeinfo.

 

4. Her kan du vælge at søge blank og få en liste over alle dine kunder. Du kan også finde dem enten via navn eller nummer. Skulle det ske, at kunden ikke er oprettet i dit system, i forvejen, så vælger du bare [Opret ny kunde].

5. Når du har fundet frem til den kunde, som du skal tilknytte ordren til, så vælger du fluebenet til højre, ud for kunden, og dernæst returnerer du til ordre skærmbilledet.

 

6. Hvis der kun findes en enkelt leveringsadresse på kunden, så vælges denne automatisk. Men hvis der er flere leveringsadresser på kunden, så skal du ind og vælge hvilken en, du ønsker at bruge.

7. Nu mangler der bare at tilføje en vare til ordren. Det gør du enten ved at indtaste et varenummer eller søge varenummeret ved at trykke på luppen.

 

8. Når du har fundet frem til varen, taster du det antal, som du har solgt til kunden. Du kan se, at linje totalerne m.m. ændrer sig i forhold til prisen på varen m.m.

9. På den enkelte varelinje kan du se profitten ud for hver vare, som du har solgt. Du kan også se ordre total profit i oversigtsbilledet i toppen.

10. Er der noget, du skal huske omkring denne ordre, så kan du lave en ”to-do” på ordren. Den vil så fremgå af din ”to-do” liste, så du husker at få gjort det, som du har lovet kunden.

11. Nederst på skærmbilledet kan du se en log over, hvad der hidtil er sket på denne ordre. Her kan du se, hvornår du har sendt kunden en ordrebekræftelse, og til hvilken mailadresse, og hvornår ordren er oprettet.